God tur

Gør bilen køreklar

Tjek jeres bil inden i kører afsted – især hvis der er tale om en ældre bil. Den lange tur ned gennem de tyske Autobahner og varmen syd for Alperne er belastende for alle biler.

  • Tjek at der er olie nok på bilen
  • Tjek at der er nok kølervæske
  • Tjek bremsevæsken
  • Tjek at batteriete er i top
  • Tjek dæktryk og -mønster på biblen
  • Tjek at alle lygter virker
  • Tjek at aircon virker og at der er væske nok på systemet

 

Dokumenter

  • Pas til alle – også børnene
  • Kørekort
  • De blå sygesikringskort
  • Original registreringsattest til bilen
  • Mortorvejsvignette
  • Miljømærkat til bilen
  • Telefonnummer til vejhjælp
  • DK-skilt
  • Dyrepas til kæledyr
  • Pillepas
  • Det røde og grønne kort 

 

Det skal I have med i bilen

  • Ovennævnte dokumenter
  • Advarselstrekant
  • Gule sikkerhedsveste til alle i bilen
  • Førøstehjælpskasse
  • Pulverslukker
  • Drikkevarer til både chauffæør og passagerer

 

 

Husk underholdning og pauserne

Køreturen kan være meget lang og kedelig for de yngste medlemmer af familien. Så derfor er det en god ide at tænke på underholdning til dem.

Ann-Christine, der driver bloggen  www.valdemarsro.dk boede for nogle år siden i et af mine huse, og i den forbindelse skrev hun om sine oplevelse på ferien – herunder også tips til underholdning på turen. I kan læse hendes gode råd på dette link:

  https://www.valdemarsro.dk/bilferie-med-boern-gode-tips-til-turen/

Husk at holde pauser med jævne mellemrum. Både af hensyn til børnene – men sandelig også af hensyn til chaufføren. Jeg har selv i sin tid kørt rigtig meget i Tyskland som sælger. Og jeg husker en gang. at jeg på en af mine første ture til München faldt i søvn 1-2 sekunder, mens jeg kørte afsted med 140 km/t! Dvs. jeg sov over en strækning på 39 m, hvor bilen bare kørte. DET GØR JEG ALDRIG MERE!!! Hvis jeg mærker, jeg er træt, holder jeg ind på en rasteplads og nupper et powernap på 10-15 minutter. Og når I er afsted på ferie, er der typisk mulighed for at skifte chauffør. Lad være med at presse jer selv. Husk at det allerbedste og mest dyrebare i hele verden sidder i bilen sammen med jer. Og det er jeres ansvar, at sørge for I kommer sikkert frem – I skal ikke bevise, at I er i stand til at køre igennem Tyskland på X timer.

På mange skilte langs motorvejen står der skilte med teksten ”Reisen statt Rasen” – dvs. tag det med ro.

 

Overnatning
Det er nemt at finde overnatningssteder langs ruten. Det smarteste er at søge efter hoteller, der ligger 10-15 km fra motorvejen, da de så er billigere.

Det er spørgsmål om temperament om man foretrækker at bestille værelser inden man tager afsted – eller om man hellere vil gøre det undervejs.

Personligt foretrækker jeg at gøre det undervejs, da vejarbejde, ulykker mm kan betyde forsinkelser. Derfor giver det en større fleksibilitet at bestille undervejs. Og med moderne smartphones er det nemt at finde hoteller via de mange forskellige søgetjenster somm Hotels.com, booking.com, Trivago.com osv.

Og der er nonget meget livsbekræftende ved ata sidde på et lille hotel og nyde en god Wienerschitzel ”mit pommes” og sammen med en velskænket, stor fadøl. Det er helt fantastisk. Og som et ekstras plus, så får man sovet i en rigtig seng og er derfor frisk og veludhvilet, når man skal, køre videre næste dag.

 

GPS
Jeg har tidligere brugt en egentlig GPS i min bil. Men i dag bruger jeg udelukkende Google maps på min telefon. jeg har et abonnement, der gør det billigt at være online hele tiden.

Fordelen ved Google maps ift andre GPS er, at den altid er 100% opdateret på trafikken.

Hvis der sker noget på længere fremme på  den planlagte rute registrerer Google maps det med det samme, da deres store computere med det samme kan se, at de smartphones, der sidder i bilerne foran jer bevæger sig langsommere (en af glæderne i det overvågningssamfund, vi lever i). Og så kan Google maps med det samme komme med forslag til en alternativ rute. Min erfaring siger mig, at det er der ingen af de andre købte eller fastmonterede GPS’er, der kan matche.

 

Vejarbejde og kø på motorvejene i Tyskland
Der er altid meget vejarbejde i gang i Tyskland gennem sommeren I kan orientere om hvor, via dette link

https://fdm.dk/alt-om-biler/koer-selv-ferie/trafikinformation/koeprognose-den-kommende-weekend

 

Det er generelt en stor fordel at undgå weekender, da det er der trafikken er tættest og køerne dermed længst. Andre foretrækker at køre om natten, og hvis I kan holde til det, er det absolut en overvejelse værd, da der er langt mindre trafik på dette tidpsunkt.

 

Trafikkultur i Tyskland
Det er et emne, der kan skrive en hel masse om. Jeg vil nøje med følgende

Hold til højre
Hold altid til højre på motorvejen. Dvs.: gennemfør overhalingen og træk så ind til højre med det samme igen. Og husk at kigge i sidespejlet inde du trækker ud i overhalingsbanen. De steder, hvor der ikke er hastighedsbegrænsning, kan der komme en bil drønende ude i venstre spor med over 200 km/t!

Hastighedsbegræsninger
Vær opmærksom på hastighedsgrænserne i Tyskland. Mange danske tror fejlagtigt, at der er fri hastighed på motorvejen i Tyskland. Det er der også mange steder. Men når der er skilte med hastighedsbegrænsninger, så skal det respekteres – eller kan det komme til at koste. Et godt råd er at lægge mærke til, hvor hurtigt de tyske bilister kører. Så hvis man pludselig overhaler en hel masse bil med tyske nummerplader, så er der grund til at løfte foden fra speederen.

 

 

Hvilken rute skal man vælge?
Vi vælger mellem en vestlig og en østlig rute ned gennem Tyskland.

Den vestlige rute
Vi følger enten en vestlig rute ned over Dortmund, Køln, Schwarzwald, Schweiz og så Italien. Sidst vi tog denne rute gjorde vi holdt i Bremen den første nat, og dernæst kørte vi videre til en lille by syd lidt syd for Bonn (som vi lige var inde og besøge). Og derfra kørte vi så videre til vores destination i Italien.

Den østlige rute
Andre gange har vi taget en østlig rute.

Dvs. vi er kørt ned til Hannover ad A7 – og  derfra er vi kørt østpå i retning mod Leipzig for ata ramme  A9, der forbinder Berlin med Nürnberg – og der har vi gjort holdt nogle spændende steder. Jeg kan i flæng nævne

  • Leipzig,
  • Dresden (smuk, smuk by, der blev totalt udbombet at de allierede i slutningen af 2.verdenskrig, men som nu er genopbygget. Vi sad faktisk på torvet uden for Domkirken i 2014, da Tyskland vandt finalen i VM i fodbold. Fantastisk oplevelse!!!
  • Bayreuth – med festspillene
  • Wittenberg (hvor Martin Luther slog de berømte teser på kirkedøren i 1517, hvilket markerede starten på Reformationen)
  • Nürnberg (hvor Nazisterne holdt deres store parader i 1930’erne – og hvor vi i 2011 var til koncert med en af mine musikalsk helte fra 1960’erne, Joan Baez. At sidde og lytte til en af grundlæggerne af fredsbevægelsen i 1960’ernes USA synge i nazismen højborg fra 1930’erne var en ganske enestående oplevelse)
  • München – smuk og charmerende by
  • Berchtesgaden – hvor Hitler havde sin Ørneborg i bjergene.
  • Osv, osv

 

Det interessante ved denne østlige rute er også, at man stadig nemt kan se, hvor den gamle grænse mellem Øst- og Vesttyskland gik. Østtyskland er stadig lidt mere fattigt at se på.  Og jeg bliver stadig fascineret og skræmt over hvor meget denne mur ned gennem Tyskland kunne dele ikke alene et land men et helt kontinent i to dele i næsten 30 år.

Bilist i Italien
Der er en fantastisk fornemmelse, når man efter den lange køretur passerer Alperne enten i Østrig eller Schweiz – for derefter aat begynder nedkørslen i Italien, og temperaturen bare stiger og stiger.

I kan læse mere om det at være bilist i Italien på dette link. https://toscana-vacanze.dk/faq/bilist-i-italien