FERIEBOLLIGEN ER LEJEt, BILEN PAKKET OG ALLE DE NØDVENDIGE DOKUMENTER LIGGER I HANDSKERUMMET.
NU SKAL DEN "FERIESPÆNDTE" FAMILIE BARE SÆTTE SIG IND I BILEN OG SE FREM TIL 1-2 UGERS VIDUNDERLIG DEJLIG FERIE SYDPÅ I DET DEJLIGE TOSCANA I ITALIEN.
OG SÅ MELDER SPØREGSNMÅLET SIG: HVILKEN RUTE SKAL VI VÆLGE NED GENNEM EUROPA?
I DENNE ARTIKEL GIVER JEG FORSLAG TIL 3 FORSKELLIGE RUTER.
Hvad endet man kommer fra Jyllyand, Fyn eller Sjælland passerer alle forbi Hamburg - og derfra er der så 3 valgmuligheder for at komme til Italien og Toscana:
På denne rute drejer man enten i Hamburg eller i Hannover mod vest over mod Rhinen. På den måde kommer man forbi Ruhr-distriktet og køre derfra mod syd mere eller mindre langs en af Europas største floder - Rhinen.
Jeg kan kun anbefale en afstikker ud til selve floden. Hvis man som dansker "kun" har set f.eks. Gudenåen blier man slået af hvor kæmpestor Rhinen er, og ikke mindst hvor meget trafik der er på den.
På turen nedover passerer man kendte byer som Køln og Bonn (der efter 2.Verdenskrig og frem til Murens fald var hovedstad for det daværende Vesttyskland) .
Fra Schwarzwald i det sydlige Tyskland går turen videre ind ind Schweiz, hvor I efter at have krydset de imponerende bjege i Alperne langt om længe når frem til køreturens mål: Italien
Den er den rute der ad A7 fortsætter ned gennem det centrale Tyksland. Her kommen man fordi Kassel bakker, der i min barndom i 1960'er var berygtede fordi de aflivede mange af datidens slidte danske familiebiler. I dag er de som hovedregel ikke noget problem.
Længere sydpå kører en over Nürnberg eller Ulm til München. Det er en fantastisk by, der virkelig er besøg værd - men for de kør-selv folk's vedkommende fortsætter uden om München. Og det kan faktisk være en udfordring. München er nemlig en flaskehals, hvor mange veje mødes. Og derfor man næsten altid regne med at komme til at holde i - desværre ofte lange - køer.
Mit klare råd er der: bliv på motorvejen - lad være med at dreje fra for at forsøge alternative små veje. Det er der nemlig mange andre, der gør, og derfor er der også proppet med biler på disse små veje. Du skal kun gøre det, hvis din GPS eller Google maps anbefaler det.
På et eller andet tidspunkt stopper køen - og så kan I komme videre til Østrig (husk Vignetten, der er betaling for at køre på de østrigske motorveje!) - op over de altid imponerende Alper og Brennerpasset, for så at begynde nedkørslen mod Po-sletten i det nordlige Italien.
Jeg har tidligere kørt utallige kilometer i Tyskland som eksportsælger, så jeg har kørt op og ned ad A7 rigitg mange gange. Derfor er jeg nok lidt forudindtaget - og forsøger så vidt muligt at tage enten den vestlige eller østlige rute gennem Tyskland. Ud fra en mere neutral betragtning er det den suverænt best befærdede rute, hvorfor trafikken der er meget tæt. I en lang, lang periode har der desuden været en masse vejarbejde. Men det må vel på et tidspunkt høre op.
Min favorit rute gennem de sidste år har været den østlige rute.
Dvs. vi er kørt videre fra Hamburg ned mod Hannover – og derfra er vi kørt østpå i retning mod Leipzig for at ramme A9, der forbinder Berlin med Nürnberg. Det behagelige ved denne rute, er at A9 blev total renoveret efter Murens fald, da den forbinder det forenede Tysklands hovedstad Berlin med München, der er den største og vigtigste by i Bayern i det Sydlige Tyskland –
Langs den rute har vi gjort holdt i nogle spændende byer.og. Jeg kan i flæng nævne
Osv, osv
Det interessante ved denne østlige rute er også, at man stadig nemt kan se, hvor den gamle grænse mellem Øst- og Vesttyskland gik. Østtyskland er stadig lidt mere fattigt at se på. Og jeg bliver stadig fascineret og skræmt over hvor meget denne mur ned gennem Tyskland kunne dele ikke alene et land men et helt kontinent i to dele i næsten 30 år.
Nede ved München løber den centrale og den østlige rute sammen, og dermed har de begge de udfordringer med tæt trafik rundt om München som beskrevet ovenfor.
Jeg er altid klar til at hjælpe med at svare på spørgsmål og give dig vejledning, så du får den bedste ferie.