Enhver, der planlægger en kør selv ferie til Italien, skal være opmærksom på Miljøzoner - Zona Traffico Limitato på italiensk, forkortet til ZTL. Mange historiske centre i italienske byer har oprettet disse Miljøzoner for at reducere overbelastning af vejnettet og mindske forureningen, og der er betydelige bøder for at køre ind i en af disse zoner uautoriseret. Det er ikke et tiltag, der primært er rettet mod turister. Målet er simpelthen at mindske trafikken i centrum af byerne, der var ved at sande til i biler.
Byerne i Toscana er gamle - og fra før den tid, hvor der var tænkt på biltrafik. De er derfor slet ikke egnede til biler. Dertil kommer, at mange af de gamle bygninger og monumenter bliver beskadiget af udstødningen fra bilerne. Der er derfor rigtig mange gode grunde til at myndighederne har inført disse miljøzoner for at begrænse biltrafikken og beskytte byerne og deres beboere.
Så hvis i under ferien bryder op fra Jeres feriebolig i Toscana for at køre ind og besøge en af de større og meget spændende byer i Toscana, vil jeg anbefale Jer at læse denne artikel på forhånd.
Hvordan fungerer det?
Gader med Zona Traffico Limitato -adgang overvåges af kameraer, der automatisk registrerer nummerpladen på de biler, hver gang de kører ind over en Zona Traffico Limitato grænse. Hvis du ikke har en tilladelse, udstedes der automatisk en bøde. Og hvis du kører ind i en Zona Traffico Limitato flere gange får du bøde for hver gang. Der er ingen chance for at forsøge af forklare f.eks. en betjent: "men kære betjent, jeg så ikke skiltet eller jeg forstod det ikke ...".
Bøden udskrives elektronisk og sendes til ejeren af bilen. Hvis det er en lejebil, sendes bøden til udlejningsfirmaet, der - ofte med tillæg af et gebyr – sender den videre til den person, der har lejet bilen. Det kan med vanlig italiensk bureaukrati godt tage lang tid inden bøden kommer frem. Jeg har f.eks. selv modtaget en bøde i januar måned for en overtrædelse, der havde fundet sted den foregående sommer. Og da først ærgelsen havde lagt sig – og den var stor – var der ikke andet at gøre end betale bøden!
GPS hjælper ikke.
Da Zona Traffico Limitato -regler bestemmes individuelt af hver by - og fordi de ændres med jævne mellemrum, inkluderer GPS-systemer ikke oplysninger om Zona Traffico Limitato , men foreslår normalt den kortest mulige rute til en bestemt destination. Som fører af bilen skal man være opmærksom på, at dette kan føre til, at man ved et uheld krydser ind i flere Zona Traffico Limitato 'er, hvorved der indsamles flere bøder.
Følg ikke de lokale
Pas på med at følge de lokale bilister. Langt de fleste af dem har en tilladelse til at køre ind i en Zona Traffico Limitato , så hvis du følger dem får du en bøde. Det er dit ansvar at holde øje med skiltene – og myndighederne accepterer ikke en undskyldning med, at man som ikke lokalkendt turist overså et Zona Traffico Limitato skilt. Desværre!
Hvor meget koster en -bøde?
Ikke alle byer har et Zona Traffico Limitato -område, men i de byer, hvor de er, skal man som bilist tage dem meget alvorligt. Bøderne varierer fra by til by, men vil typisk være på af størrelsesordnen €80-350. Hvis det er en udlejningsbil, tilføjer udlejningsfirmaet normalt et ekstra gebyr. Så det kan sagtens tænkes at du op til et år efter hjemkomsten fra din ferie i Italien modtager en bøde med posten på €130. Det skete som nævnt for mig.
Jeg har hørt om folk, der har fået 3-4 bøder a hver ca. €200, fordi de har kørt rundt i en by med Zona Traffico Limitato og krydset ind og ud af zonerne. Det er nogle rigtig dumme penge af skulle af med. Men der er desværre ikke så meget at gøre. Og da de italienske myndigheder arbejder sammen med danske inakssobureauer, nytter det ikke at ignorere regningen. Til gengæld får man 30% rabat, hvis man betaler inden for 5 dage.
Hvordan ser skiltene ud?
Grænserne for Zona Traffico Limitato er tydeligt markeret, som vist på billedet.
Sådan læses et Zona Traffico Limitato-skilt:
Den røde cirkel betyder, at ingen biler er tilladt.
Tallene nedenunder er tidspunkter på dagen ved hjælp af 24-timers uret. I dette tilfælde betyder det at der ingen adgang er for biler mandag- fredag i tidsrummet 8:00-14:30 og 15:30-20:00. Om lørdagen er der ingen adgang i tidsrummet 8:00-13:00.
Teksten eccetto autorizzati betyder, at biler med tilladelse godt må køre ind i zonen.
Det er mange detaljerede informationer på et skilt. Og det kan være svært som turist at nå at læse og forstå disse skilte, samtidigt med at man kører rundt i en fremmed by med biler rundt omkring sig. Og det er derfor, turister ofte uforvarende kommer til at køre ind i en Zona Traffico Limitato .
Mit råd er derfor meget enkelt: lad vær med at køre ind i centrum af de store byer i Toscana. Når du er begyndt at nærme dig Zona Traffico Limitato -området, kan det være umuligt at vende rundt. Når du ser skiltet, kan du muligvis ikke undgå at få en bøde. På grund af trafik, smalle eller envejsgader (hvilket sandsynligvis er grunden til, at zonen er betegnet Zona Traffico Limitato ), kan det være nødvendigt at komme ind i Zona Traffico Limitato for at forlade den.Og husk at personen på passagersædet også skal hjælpe med at holde øje med skiltene med den røde cirkel på den hvide bund.
Ingen miljømærkater
Du kan ikke købe et mærkat, der giver tilladelse til at køre ind i en Zona Traffico Limitato . Da målet er at begrænse trafikken i byzonerne gives tilladelser kun til lokale indbyggere eller personer med specielle ærinder.
Såfremt du er fører af en bil med handicapskilt, skal du henvende dig til de lokale myndigheder for at få en tilladelse til at køre ind i en Zona Traffico Limitato .
Få tilladelse fra dit hotel
Hvis du har booket et værelse på et hotel, vil det - i hvert fald såfremt hotellet ligger i en større by – være en god ide at kontakte hotellet på forhånd, for at høre om hotellet ligger inde i en Zona Traffico Limitato . Hvis det er tilfældet, vil hotellet mod at få oplyst registreringsnummeret på din bil kunne registrere bilen hos myndighederne, så du kan komme ind til hotellet uden at få en bøde. De vil samtidigt give dig en kørselsvejledning frem til hotellet. Det er vigtigt, du følger denne kørselsvejledning. Hvis du kommer til at køre forkert og krydser ind i andre Zona Traffico Limitato , skal du forvente at få en bøde!
Yderligere info.
Det kan lyde vældigt striks og besværligt. Og det er strikse regler, der ikke vil blive afveget fra. Men det behøver ikke at være besværligt, hvis I bare følger tommelfingerreglen om at undlade at køre Jeres bil ind i de større byer i Toscana. Find en parkeringsplads i udkanten af byen og tage så bus ind til centrum – eller gå derind.
Det italienske Forbruger Europa har lavet en folder om miljøzoner og trafikforseelser i Italien. Der findes bl.a. information om: Biludlejeres håndtering af bøder, skiltning ved miljøzoner, tilladelse til miljøzoner samt klagemuligheder og -frister.